Saturday 15 October 2022

دیوارنمای حکومتی میدان ولی‌عصر درباره زنان سرشناس ایران برداشته شد

 در پی اعتراض زنان سرشناس ایرانی که عکس‌های آنها در دیوارنگاره حکومتی میدان ولی‌عصر تهران گنجانده شده بود، این دیوارنگاره برداشته شده است.

مهرداد معظمی، مدیر روابط عمومی سازمان اوج وابسته به سپاه پاسداران، در واکنش به اعتراضات به دیوارنگاره حکومتی میدان ولیعصر درباره زنان سرشناس ایران و حذف این تصویر گفت: «نظر به اصلاح طرح فعلی دیوارنگاره، تا بازگشت مجدد این طرح، امشب طرح جدید رونمایی می‌شود.»

در پی نصب این دیوارنگاره‌ای حکومتی با عنوان «زنان سرزمین من، ایران» که مجموعه‌ای از تصاویر زنان سرشناس ایران در آن بود، مرضیه برومند و فاطمه معتمدآریا، کارگردان و بازیگر، خواستار حذف عکس‌هایشان از این تصویر شدند.

فاطمه معتمدآریا همچنین با انتشار یک ویدیو در اینستاگرامش در واکنش به کشتار نوجوانان و جوانان در اعتراضات گفت:‌ «من مادر مهسا و سارینا و تمام بچه‌هایی هستم که در این سرزمین کشته شدند.»

کاوه سمندریان، فرزند هما روستا و حمید سمندریان، نیز خواستار حذف تصویر مادرش از دیوارنگاره میدان ولیعصر تهران شد و در اینستاگرام نوشت: «رفتار شما شرم‌آور است…استفاده بی‌اجازه از عکس زیبای مادرم را روی این تابلوی زشت نادیده می‌گیرم تا هرچه زودتر برش دارید.»

ژاله علو، گوینده و هنرپیشه پیشکسوت، در یادداشتی که به دست ایران اینترنشنال رسیده با اشاره به استفاده از تصویرش در دیوارنگاره میدان ولیعصر نوشت خواستار حذف تصویر خود از این بنر تبلیغاتی است «به خصوص زمانی که بغض در گلو داریم و سوگوار فرزندان این آب و خاک هستیم.»

فرخنده صادق، کوهنورد فاتح اورست، نیز در پیامی ویدیویی ضمن ابراز همبستگی با معترضان ایران و اعتراض نسبت به گنجاندن عکس او در بیلبورد میدان ولی‌عصر تهران، گفت: خون جوانان نازنین این مملکت را بر کف خیابان‌ها ریختید. بدانید این خون‌ها گریبان تک‌تک قاتلینشان را خواهند گرفت

پروانه کاظمی، دیگر زن کوهنورد ایرانی که به قله اورست و بسیاری از قله‌های بزرگ دنیا صعود کرده، تصویری از این دیوارنگاره‌ را منتشر کرد و نوشت: «شرم باد که فقط برای سواستفاده نام و تصویر ما زنان ایران استفاده می‌شود! از دیدن عکسم در این نگاره درحالی که تصویر زنان و مردان خون آلود میهنم در همین خیابان ها نقش می بندد، خشمگینم.»

سازمان حقوق بشر ایران روز چهارشنبه اعلام کرد تعداد کشته‌شدگان اعتراضات سراسری به دست‌کم ۲۰۱ نفر، از جمله احتمالا ۲۳ کودک افزایش یافته است. این آمار کشته‌شدگان سه روز اخیر در شهر سنندج را در بر نمی‌گیرد.

عفو بین‌الملل نیز روز پنج‌شنبه با اشاره به اینکه نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در فاصله ۲۹ شهریور تا هشتم مهر دستکم ۲۳ کودک را در اعتراضات اخیر کشته‌اند، در بیانیه‌ای نوشت این اقدام نشان‌دهنده عزم مهلک مقامات ایران برای سرکوب اعتراضات جاری و گسترده در ایران است.

No comments:

Post a Comment

اعتراض‌های سراسری؛بازداشت دستکم19 تن در شهرهای پاوه، تبریز، دهدشت، بهبهان، یاسوج، تهران، گنبد کاووس، سنندج و ارومیه

  نیروهای  امنیتی در پاوه، تبریز، دهدشت، بهبهان، یاسوج، تهران، گنبد کاووس، سنندج، ارومیه، دستکم 19 تن از شهروندان را بازداشت کردند.‌ به گزار...